Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2008

GREECELAND: Μια ταινια για το "Τι" είναι rock & roll ή ... τι δεν είναι.

(Πριν αρχίσεις να διαβάζεις δες αυτό το απόσπασμα)

ΣΚΗΝΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ: '' GREECELAND"©

Όποιος κατάλαβε το μικρό αυτό απόσπασμα παρόλη την απουσία narration ίσως τελικά και να μη χρειαστεί να διαβάσει αυτό το κείμενο.
Για αυτούς που δεν κατάλαβαν λοιπόν.
Μέσα στα πολλά που έχουν κατά καιρούς ακουστεί για το Ροκ & Ρολ κάποιος είπε ( νομίζω ο Παπακωνσταντίνου) ότι « ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΡΟΚ, ΚΙ ΟΠΟΙΟΣ ΝΟΜΙΖΕΙ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΡΟΚ, ΤΕΛΙΚΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΡΟΚ…»
Κι΄όμως. Όποιος είναι τελικά ροκ και δεν ξέρει τι είναι Ροκ & Ρολ απλά δεν ξέρει τον εαυτό του. Αγνοεί κατά ένα τρόπο βασικά κομμάτια συμπεριφοράς απέναντι σε θέματα αισθητικά, κοινωνικά και πολιτικά.
Αν λοιπόν φράσεις όπως: «‘Όποιος ξέρει τι είναι ροκ, δεν είναι ροκ …» κλπ, υπάρχουν για να αποφεύγεται μια απάντηση στα παραπάνω δεν θα πρέπει να λέγονται.
Γιατί το Ροκ & Ρολ φτιάχτηκε ως απάντηση-αντιπρόταση- απέναντι στους θεσμούς που επέβαλε η μεταπολεμική Αμερικάνικη κοινωνία .
Τότε στα Φίφτις. Γιατί το 1950 η Αμερική επινόησε τα FIFTIES. To Νέο ,γεμάτο χρώμα, πολυαιθυλένιο, σάρκα και κέτσαπ Θεού, Αμερικάνικο Όνειρο.
Μια απάντηση από παιδιά, μέρος αυτής της κοινωνίας, το γνωστό BABY BOOM, αφού από το 1946 μέχρι το 1964 γεννήθηκαν μόνο στην Αμερική 90.000.000 μωρά, που χρησιμοποίησαν το σύστημα που φτιάχτηκε για αυτά όχι με κάποιο σχέδιο επανάστασης και συνομωσίας αλλά με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που τα παιδιά καταστρέφουν τα παιχνίδια που μόλις τους έκαναν δώρο μόνο και μόνο για να δουν τι θα γίνει μετά. Για το πείραμα. Και ίσως ποτέ καμιά άλλη επανάσταση δεν ξεκίνησε τόσο αστεία και τυχαία, όσο αυτή που ξέσπασε ένα απόγευμα του 1954 σε κάποιο σκονισμένο στούντιο ηχογραφήσεων στο Μέμφις αυτό της εταιρίας SUN
O Λένιν ή Αδόλφος ή Σπάρτακος ή Μπολίβαρ αυτής της «επανάστασης» ήταν ένας φορτηγατζής ( παιδί ακόμα ) που τον προόριζαν για ηλεκτρολόγο, ο Ελβις. Το Μανιφέστο της

λίγοι μόνο στίχοι (κάτι σαν " Τhat's all right, mama ... that's all right ... That's all right ... ") με ρίζες βαθειά χωμένες στις λάσπες του αμερικανικού Νότου, εκεί που γεννήθηκε ο Ελβις .
Η ταινία λοιπόν προσπαθεί να δώσει μια αυθαίρετη εκδοχή των σκέψεων που επικρατούσαν στο κεφάλι του Πρισλει την ώρα που με παιδική αφέλεια και περιέργεια ανακάτεψε τη λευκή και μαύρη μουσική σπάζοντας τους μέχρι τότε φυλετικούς διαχωρισμούς , αλλάζοντας έτσι τη ροη της παγκόσμιας μουσικής.
Η εξήγηση είναι αυθαίρετη αλλά απλή.
Ο Ελβις γεννήθηκε την εποχή του μεγάλου Κραχ όταν λευκοί και μαύροι στον Νότο , περιοχή που πλήρωσε ακριβά το τίμημα της οικονομικής ύφεσης, τραγουδούν στις προσευχές τους για ένα τραίνο που θα τους πάρει μακριά από τη μιζέρια.
Ό Ελβις δεν ξέχασε ποτέ αυτό το γρήγορο τραίνο που έτσι αυθόρμητα το περνά μέσα στη μουσική του μαζί με το ταλέντο και τη δίψα του για ζωή. Αυτό είναι όλο.
Και μάλλον δεν είναι τυχαίο πως ένα από τα πρώτα εκείνα τραγούδια που γέννησαν αυτό που σήμερα ονομάζουμε rock& roll είναι και το ΜΥSTERY TRAIN το τελευταίο τραγούδι
που ηχογράφησε για τη SUN . Το τελευταίο «ελεύθερο» τραγούδι του Ελβις Πρισλει. Ύστερα ανέλαβαν οι μεγάλες εταιρίες.

Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.
Λιγότερο παιδική.

( συνεχίζεται ...)

Δεν υπάρχουν σχόλια: